درحال بارگذاری...

احداث باغ انگور

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

احداث باغ انگور


احداث باغ انگور

برای احداث باغ ۷ مرحله باید رعایت شود مرحله اول: آزمایش خاک، مرحله دوم: زیرشکنی و اصلاح خاک، مرحله سوم: انتخاب نژاد مناسب، مرحله چهارم: خرید نهال استاندارد، مرحله پنجم: کاشت نهال‌ها، مرحله ششم: اجرای داربست و قیم، مرحله هفتم: کمی عشق و مراقبت


مرحله اول: آزمایش خاک

خاک بستری است که درخت انگور ده‌ها و یا صد‌ها سال در آن زندگی خواهد کرد. پس بهتر است قبل از اقدام به احداث تاکستان، خاک را آزمایش کنیم تا مطمئن شویم هزینه‌ها و زحمات زیاد خود را هدر نمی‌دهیم. ممکن است شوری خاک زیاد باشد و اصلاً قابل کشت نباشد.

مرحله دوم: زیرشکنی و اصلاح خاک

خاک اغلب مناطق ایران، دارای یک لایه سخت آهکی در عمق حدود 50 الی 200 سانتی متری است. توقف رشد درخت چند سال پس از کاشت نشان دهنده برخورد ریشه با این لایه سخت است. برای جلوگیری از این اتفاق باید زیرشکنیصورت بگیرد، اگر خاک دارای اشکالاتی جزئی باشد، می‌توان با افزودن مواد مختلف به خاک آن را اصلاح کرد.

مرحله سوم: انتخاب نژاد مناسب

شما در این مرحله باید نژاد نهال خود را بسته به نوع محصولی که می‌خواهید بفروشید و آب و هوای منطقه خود انتخاب کنید، به عنوان مثال برخی انگورها برای کشمش و مویز مناسب هستند در حالی که برای تازه خوری قابل استفاده نیستند و یا انگور سردشت در مناطق کوهستانی سردسیر بهترین رشد را دارد، اینها مواردی است که در انتخاب نژاد باید دقت کرد.

مرحله چهارم: خرید نهال استاندارد

نهال انگور، استاندارد‌هایی دارد گه متاسفانه تولید‌کننده‌های داخلی نهال در کشور ما به این موضوع توجه نمی‌کنند و با روش‌های قدیمی مانند کلیدک اقدام به تولید نهال می‌کنند. این روش‌ها منسوخ شده و جامعه بین‌الملل این روش‌ها را قبول ندارد. 

مرحله پنجم: کاشت نهال‌ها

این مرحله دلنشین‌ترین مرحله است. در این مرحله باید محاسبات مربوط به فاصله ردیف‌ها و فاصله هر نهال از نهال بغلی انجام شود تا حداکثر بازدهی را دارا باشد، همچنین باید جهت تابش نور خورشید و وزش باد در نظر گرفته شود تا از خسارت‌های آفتاب سوختگی و طوفان جلوگیری شود.

مرحله ششم: اجرای داربست و قیم

برای داشتن تنه‌های صاف و قائم باید از قیم در کنار بوته انگور جوان استفاده نمود. همچنین برای داشتن محصول بیشتر با کیفیت بهتر باید از سیستم‌های داربستی استفاده نمود. از مزایای سیستم داربستی می‌توان به مقاومت نسبت به باران‌های بی‌موقع، سهولت سمپاشی، نورگیری بهتر خوشه و ساقه‌ها اشاره کرد.

مرحله هفتم: کمی عشق و مراقبت

اکنون که احداث تاکستان به پایان رسیده است، وقت آن است که از درختان خود مراقبت کنید، این درختان اکنون مانند نوزادان تازه چشم به جهان گشوده هستند و باید با ملایمت با آنان رفتار شود تا بزرگ شوند.

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: بهترین کود، جای پای کشاورز در کنار درخت است.


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


انگور تاکستان پهپاد کشاورزی سیرنگ نهال

این مطالب را هم بخوانید!

قابلیت پهپادهای کشاورز

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

ذرات ریز برگ

تحقیقات دربارهٔ ذرات ریز در برگ‌ها به عنوان یکی از زمینه‌های مهم در علم گیاه‌شناسی و بیوشیمی مورد توجه قرار گرفته است. این ذرات می‌توانند شامل کلروفیل، پیگمنت‌ها، مواد مغذی، اسیدها، و مواد دیگر باشند که نقش مهمی در فرایندهای متابولیک و فتوسنتز دارند. تحقیقات در این زمینه شامل بررسی ساختار، عملکرد، ت...

ادامه مطلب »

انواع ذرت

از ذرت به عنوان تهیه غذای انسان، علوفه برای مصرف دام، دانه برای طی ...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116